Fiat 126 FL Technisch

In de jaren '80 werd de Fiat 126 voortdurend aangepast aan de moderne eisen van de tijd en verbeterd op gebied van veiligheid en zuinigheid.

In 1977 al ging de motorinhoud van 594cc naar 652cc wat het vermogen van 23pk naar 24pk bracht. Hier spreken we dan van de Fiat 126 Personal 4 die tot 1984 geproduceerd is.

Vanaf 1985 is er dan de Fiat 126 FL gekomen waarbij de FL voor Face Lifting staat. De auto kreeg een hele andere look met meer plastic aan de buitenkant in de vorm van bumpers en stootlijsten. Ook een grotere buitenspiegel en achterbumper met achteruitrijlicht en mistlamp werden gemonteerd met het oog op meer veiligheid.
Aan de binnenkant was een heel ander, moderner instrumentarium te vinden op het vernieuwde dashboard en een volledig nieuw ventilatiesysteem.
De startmotor werd vervangen en starten gebeurde vanaf dan via het contactslot en niet meer met de welbekende hendel tussen de voorstoelen, wat nog een erfenis van de Fiat 500 was.
Onder de motorkap werd een nieuwe cilinderkop en stroomverdeling gemonteerd. Compressieverhouding en nokkenastiming werden gewijzigd en ook een wijziging van aanzuiging, carburateur en uitlaat werd doorgevoerd wat de auto zuiniger maakte.
De typebenaming FL kwam weliswaar nooit op de auto te staan,  in plaats hiervan kwam achterop FSM te staan wat staat voor Fabryka Samochodów Małolitrażowych dewelke de Poolse fabriek is waar de 126 vanaf 1973 werd gebouwd.
De FL is in 1992 vervangen door de EL maar werd toen al een paar jaar niet meer geleverd in West-Europa.

Het zijn de veranderingen in de technische specificaties van de vanaf 1985 gebouwde FL die ik hier verder even onder de aandacht wil brengen.
 
Compressieverhouding:     8.0:1 ipv 7.5:1
Nokkenas nokhoogte:        10.380mm ipv 9.325mm

Kleptiming:
Inlaatklep opent:                18° 30' BTDC ipv 26°
Inlaatklep sluit:                  53° 30' ABDC ipv 57°
Uitlaatklep opent:               72° BBDC ipv 66°
Uitlaatklep sluit:                 24° ATDC ipv 17°

Carburator: FOS (Weber) 28 IMB 12/250 ipv Weber 28 IMB 5/250
Hulpventuri: 4.5 ipv 4.0
Compensatiesproeier: 195 ipv 190

Stroomverdeler: Marelli S152A

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen